Kupno samochodu używanego a jazda próbna - porady

Kupno samochodu używanegoCzy to podczas samodzielnego zakupu używanego auta, czy też zlecenia jego ekspertyzy firmie, która zajmuje się świadczeniem usług rzeczoznawców motoryzacyjnych, jazda próbna stanowi jeden z elementów kluczowych. Na jej podstawie można zweryfikować działanie poszczególnych układów w samochodzie. Warunki jazdy pokażą nam, czy silnik odpowiednio pracuje, czy układ kierowniczy działa precyzyjnie, jak zachowuje się zawieszenie w określonych warunkach.

Bardzo często etap ten to również weryfikacja pierwszego wrażenia i o ile Kupujący potrafi zapanować wówczas nad emocjami, to jest on niezwykle miarodajny. Zdaje się jednak, że spory odsetek osób szukających pojazdu z rynku wtórnego bagatelizuje znaczenie konieczności sprawdzenia auta podczas jazdy - część tej statystyki stanowią zapewne Kupujący, którzy dyskwalifikują dany egzemplarz jeszcze na etapie kontroli jego stanu technicznego, czy też zgodności stanu faktycznego z ogłoszeniem. Jak zatem powinna wyglądać jazda próbna, by była ona w stanie powiedzieć nam jak najwięcej o pojeździe? Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, a co powinno być dla nas mniej istotne?

Silnik

Chcąc ocenić pracę silnika podczas jazdy próbnej trzeba mieć świadomość kilku reguł rządzących jego działaniem, kiedy jest ono prawidłowe oraz nieprawidłowe. Zaczynamy oczywiście od zapłonu, który powinien zostać wykonany na zimnym silniku. Następnie na podstawie szybkości reakcji - powinna być ona błyskawiczna, niezależnie od warunków - możemy ocenić, czy czekają nas problemy z układem zapłonowym lub akumulatorem. Kiedy zaś wyjedziemy na drogę zaleca się, aby:

  • spróbować gwałtownego przyspieszania i sprawdzić jak silnik zareaguje na taki manewr (czy jego praca będzie równa oraz czy po zwolnieniu płynnie wraca do niższych obrotów i nie szarpie),
  • zweryfikować pracę silnika na biegu jałowym (czy motor nie ma wahań obrotów, czy nic w nim nie dzwoni oraz czy drgania nie przenoszą się na kierownicę),
  • na biegu jałowym wcisnąć kilka razy gaz i ocenić, czy po jego puszczeniu jednostka nie dławi się.

Wykonując zaledwie te kilka czynności można wykreślić z listy potencjalnych problemów wadliwe działanie elektroniki, recyrkulacji spalin, przepływomierza, czy też silnika krokowego.

Układ jezdny

Sprawdzając działanie samochodu używanego pod kątem komfortu jazdy warto koniecznie przyjrzeć się działaniu zarówno zawieszenia, układu kierowniczego, jak i hamulcowego. Pierwszy etap to swobodne toczenie - rozpędzamy się do ok. 40-50 km/h i puszczamy kierownicę podczas jazdy na wprost by sprawdzić, czy samochód utrzymuje kierunek jazdy. Etap ten może ujawnić również usterki związane z nadmiernym wyhamowywaniem jednostki, co może mieć podłoże w układzie hamulcowym. Następnie przyda się odrobina nierównego terenu by sprawdzić działanie zawieszenia - stuki i falowanie oznaczają problemy i wizytę w warsztacie, np. aby wymienić amortyzatory. Kolejnym przystankiem może być jakiś parking lub pusta uliczka, gdzie można bez problemu wykonać manewr zawracania z uwzględnieniem maksymalnego skrętu kierownicy w obie strony (jeśli ruszając z tak skręconymi kołami usłyszymy trzaski to do ceny auta należy doliczyć koszt wymiany przegubów). Jeśli jedziemy po prostej drodze a auto mimo to wydaje niepokojące odgłosy to należało by wówczas podejrzewać konieczność udania się do serwisu i skontrolowania poduszki silnika, podpory wału czy też skrzyni biegów. Na koniec warto dodać, że układ kierowniczy nie powinien mieć żadnych luzów na kierownicy, a przy szybszej jeździe warto wsłuchać się dokładnie w szum kół, gdyż zbyt głośna praca tych elementów może oznaczać zużyte łożyska. Hamulce zaś sprawdzić najlepiej na wzniesieniu (hamulec ręczny) oraz podczas gwałtownego hamowania z prędkości 50 km/h - pedał hamulca nie powinien wibrować, pojazd nie powinien zmieniać toru jazdy, a po jeździe koła nie powinny być gorące, gdyż może to znaczyć, że zapiekły się zaciski tarcz.

Skrzynia biegów

Chcąc zweryfikować kondycję skrzyni biegów warto zwracać uwagę na objawy takich usterek, jak między innymi:

  • zużyte synchronizatory (zaburzenie płynności zmiany biegów),
  • awarie automatycznej skrzyni (jeśli przełożenia wykonywane są płynnie, obroty silnika nie zaliczają zbyt dużego i gwałtownego falowania, a auto nie szarpie podczas zmiany biegów, to nie mamy się czego obawiać),
  • stary olej w skrzyni (biegi wchodzą ciężko, wyskakują, a samo działanie skrzyni generuje dziwne dźwięki lub szarpanie zaburzające płynność jazdy).

Autor: www.autotesto.pl.

Komentarze

Resorowy
Przede wszystkim, ważne jest jaki masz na to budżet. Używany samochód wcale nie znaczy gorszy. Często można dostać naprawdę fajne modele, za rozsądne pieniądze. Dobrze piszą o tym na innym blogu, w artykule https://www.mazda.warszawa.pl/sprawdzenie-auta-mazda-przed-zakupem/