Jak znaleźć pomysł na sklep internetowy?

Sklep internetowyNie jest łatwo znaleźć pomysł na sklep internetowy. W pierwszym momencie wydaje się, że konkurencja jest już w każdej niszy. Jak zatem znaleźć pomysł na sklep, który będzie miał szansę na sukces? Niżej przedstawiamy kilka pomysłów.

Po pierwsze - co z tą konkurencją

Częsty błąd przy szukaniu pomysłu do sklepu to szukanie niszy niezagospodarowanej jeszcze przez konkurencję. Szanse na znalezienie takiej są bardzo małe. Trzeba spojrzeć na to realistycznie - w większości nisz jakaś konkurencja już będzie występowała. Chodzi o znalezienie takiej niszy, gdzie jest miejsce dla jeszcze jednego sklepu. Wtedy będzie można walczyć o klienta jakością towaru, wyborem czy innymi sposobami.

Drugi błąd to próba wejścia w zbyt szeroką kategorię. Znajdziemy tu liczną konkurencję a sama promocja i prowadzenie sklepu będą bardzo drogie.

Jak widać chodzi o znalezienie złotego środka. Na pewno warto zacząć od niszy, by później ewentualnie poszerzać asortyment.

Amazon na pomoc

Jeśli nie mamy żadnego pomysłu na sklep to można zacząć od przeglądania Amazona. W menu znajdziemy tu pozycję bestsellery, czyli najlepiej sprzedające się przedmioty. Co ważne, bestsellery są podzielone na kategorie. Dzięki temu jeśli myślimy np. o sklepie z kategorii dom i wnętrza to możemy podejrzeć co obecnie jest tu najpopularniejsze.

Obecnie na Amazonie jest sprzedawane praktycznie wszystko, przez co stanowi on właśnie tak potężną konkurencję dla innych sklepów internetowych. Ale to właśnie dzięki temu jesteśmy w stanie w jednym miejscu znaleźć naprawdę sporo inspiracji i konkretnych pomysłów.

Sprawdzenie sprzedaży na allegro

Mamy kilka konkretnych pomysłów. Jak sprawdzić, czy mają one szanse na powodzenie na rynku polskim? Najprostszym sposobem jest przejście na Allegro. Gdy wyszukamy konkretny przedmiot i posortujemy wyniki po popularności to zobaczymy w rogu liczbę sprzedanych przedmiotów. To szybka metoda na sprawdzenie konkurencji i potencjału sprzedaży danych produktów.

Potencjał fraz kluczowych

Szukając pomysłu na sklep nie można zapominać o analizie słów kluczowych. Czy są szukane, jakie są koszty kliknięć? Najlepiej użyć tutaj narzędzia Keyword Planner od Google. Dużą zaletą jest to, że po wpisaniu danego słowa kluczowego dostaniemy listę podpowiedzi słów powiązanych. Takie audyty są często czasochłonne, ale dzięki nim możemy uzyskać dokładne dane o potencjale danej branży i kosztach związanych z reklamą w niej.

Na co zwracać uwagę

Na pewno na koszty reklam. Jeśli koszty reklam są wysokie to po pierwsze sama konkurencja będzie tu bardzo liczna. Po drugie prowadzenie kampanii reklamowej będzie po prostu drogie.

Druga ważna rzecz to potencjał długiego ogona. Jeśli na bazie jednego słowa kluczowego dostaniemy sporo innych propozycji i podpowiedzi sensownych słów kluczowych to znaczy, że będzie tu można prowadzić działania marketingowe właśnie na długi ogon.

Analiza konkurencji

Konkurencję możemy sprawdzić sami w wynikach top 10 czy np. w porównywarkach jak Ceneo. Dobrze jest też skorzystać z narzędzi jak Senuto czy Semstorm, które dokładnie pokażą nam które serwisy w danej branży stanowią największą konkurencję, z jakich zapytań ściągają ruch. Przydatne jest to, że mamy tu od razu informacje o liczbie wyszukań, kosztach kliknięć (czyli te same dane co w Keyword Plannerze). To naprawdę kopalnia cennych informacji.

Podsumowanie

Nie warto podejmować decyzji na wyczucie czy w pośpiechu. Obecnie jest wiele narzędzi i metod, dzięki którym można bardzo dokładnie sprawdzić potencjał danej branży oraz sprawdzić siłę konkurencji.

Tekst powstał przy współpracy z carted.pl, zajmującej się marketingiem dla sklepów internetowych.

Komentarze